lördag, juni 23

En annan midsommarafton

Det blev ingen vanlig midsommarafton, inte alls en sådan som vi hade planerat och väldigt långt ifrån de midsommaraftnar jag brukar fira. Och ändå blev det en riktigt bra midsommarafton, faktiskt en mycket bättre än vad jag kunnat föreställa mig, speciellt om man betänker omständigheterna. Jag har insett att man inte behöver följa traditioner bara för traditionens skull, ibland kan det bli riktigt bra även om man gör tvärt om.

C var inte så sjuk som jag trodde men det kändes ändå inte helt angeläget att åka iväg till festen och vara utomhus större delen av kvällen in 12 grader och regn. Så vi stannade hemma, åt gott, jag bakade en tårta (på färdiga tårtbottnar visserligen) och C:s föräldrar kom förbi på fika innan de åkte vidare till sina vänner. På kvällen grillade vi under altantaket och efteråt tände vi en brasa och satt inomhus och lyssnade på regnets smattrande, drack gott och bara var.

C fick faktiskt frukost på sängen igår. Skam den som ger sig. Först provade jag att balansera brickan i ena handen och bara använda en krycka men det fungerade inte särskilt bra, sedan kom jag på att vi har en kaffetermos och en ryggsäck. Han blev faktiskt lite överraskad och själv kände jag mig riktigt smart.

Idag har det också regnat hela dagen här. Det är grått och trist ute och en väldigt bra påminnelse om att det vänder nu. Den längsta dagen har passerat och nu kommer snart mörkret tillbaka. Jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på vintern som gått. Jag försöker låta bli att tänka på vintern som kommer. Jag är rädd. Det är skrämmande att veta att nästa vår… ljuset kanske inte kommer att återvända igen till mig…

Idag hade vi inte en lika trevlig dag som igår. Den började dåligt med att jag läste något som jag helst inte ville läsa vilket ledde till ett litet… gräl, fast gräl är kanske för mycket att kalla det, men vi var i alla fall inte helt eniga. Därefter fortsatte den med matlagning och stress för att vi bjudit in mina föräldrar på lunch. Jag ville gärna att det skulle bli perfekt men det blev det inte. Maten blev perfekt, C lagade den efter att han kört iväg mig från köket för att jag ”bara var i vägen”. Dukningen blev sisådär för när han märkte att jag blev sur så gjorde han som man förmodligen gör med jobbiga barn, slängde åt mig en liten godisbit i form av att jag fick göra mig nyttig med dukningen… dvs sitta ned och ställa ut tallrikar, glas och bestick som han lade fram… Jag kände mig som en treåring.

Sedan kom dagens höjdare, mina föräldrar som blev chockade när de såg mig på kryckor igen. Jag visste att de skulle bli det. Jag vet att det är dumt men jag hade faktiskt inte berättat för dem om mitt senaste missöde för jag orkade inte med deras reaktion så jag får väl skylla mig själv. Jag hade nog hoppats någonstans att jag skulle vara tillräckligt bra för att inte använda kryckorna medan de var här men det var bara att ge upp innan jag ens började.

Det är hemskt att erkänna det men det var nästan skönt när de åkte hem. Jag älskar mina föräldrar, missförstå mig inte, de är underbara och omtänksamma men… Det är bara det att deras oro blir för jobbig att hantera helt enkelt.

Efter de åkt var jag helt slut och somnade en stund med huvudet i C:s knä… dagens mysigaste, helt klart.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det skönt och kanske framförallt trygg med traditioner men ibland är det sällskapet som gör hela helgen!

Monica sa...

Först blir jag upprörd! :-O
Vad är det för fel på färdiga tårtbottnar???
Jag använde FäRDIGA käpte marängbottnar!! :-) förklara dig,nu?
Är man inte duktig om man gör det lätt för sig? :-O

Sen blev jag avundsjuk!
För frukost på sengen det får jag aldrig! *lycko Er* o va smart du va med termos, det är ju lysande!


Sen fick jag gråten i halsen, när du skriver att du kanske inte ser ljuset nästa vår!
Det gör ondt att läsa! :-(


Sen blev jag orolig!
För där märker man att ni inte är helt ense nu! Men kan det inte bara era bloggar få vara ?
Förut skrev du i din bloggen "ensam" innan han letade upp den, Ingen kunde styra din blogg! :)
sen gjorde han en egen,blogg!
Som han kanske....... *säger jag lite försiktigt*
att han ska få bestemma själv va han skriver? Jag kan forstå att det är känsligt för dig vissa saker, men vi kanske inte skulle tänka på vissa saker om du inte va så tydlig på C´s blogg att du ville ha bort dagens datum! Hoppas jag inte trampar dig på fötterna nu!
För det vill jag inte *kramar om*

Sen blir jag Glad & Nöjd för att du somna en stund i C knä, och att det var dagens mysigaste!
Då kanskje du har släppte lite va han skrev i sin blogg!

Hoppas ni får en skön söndag:-)


Ps : dottern är 12 , fyller 13 i januari! *hjälp* :-)
börjar i 6an i höst

Anonym sa...

Du, Ella!!! Inte är du lite sur på mig???!!! Tror jag inte ett dugg på, vi är för lika i sådana avseenden... Tror jag i alla fall...

Jag är i alla fall inte lite sur på dig så, Stor kram på dig!!!

Ella sa...

Annika
Sällskapet är allt. Faktiskt.

Monica
Nä jag tycker inte det är något fel på färdiga bottnar, tvärt om de är så goda så det är bara löjligt att stå o baka själv.

Jo, frukost på sängen har vi som tradition, vi turas om. Den som behöver det mest får det.

Jag har haft det hotet över mig ett tag nu. Varje dag jag vaknar och ser borde jag vara tacksam

Nej då, det är ingen fara, vi är inte alltid ense men det kan man inte vara. Så klart jag inte kan styra hans blogg. Han får skriva vad han vill.

Varför tog du bort din kommentar???

Önskar dig också en skön söndag!


Maria
Nä, jag är inte sur på dig, hur skulle jag kunna vara det? men du håller ju inte med mig utan med C... Det borde du väl inte???
För som sagt, vi är egentligen ganska lika i vissa avseenden.

Monica sa...

psst jag vågade inte ha den kvar, :-)
ha en fin dag sticker inn senare,
ska träffa en kompis som behöver mig!
Jag som trodde jag skulle få va inne hele dagen idag me´:-O tur att nån behöver en ibland:)

mintid sa...

Vilken skön o mysig midsommar afton ni hade :)!
Det är skönt att bara va.

Kram

Anonym sa...

Ella, så skönt... Läs kommentaren igen, långsamt.

Kram

Anonym sa...

Det låter som om ni hade en bra midsommarafton! Kul! Ha en bra dag!

**MY LIFE** sa...

Här är en till som lärt sig att traditioner inte är allt.
Kan som sagt va jätte mysigt att bara göra det man känner för.
Vi satt helt ensamma vi oxå på midsommarafton. Gråväder, regnskurar och så vidare.
Åt gott och precis som ni.. Bara VARA är helt underbart.
Tänker på dig min vän
XENA

Monica sa...

har du nån aning om pass innom skandinavia? behövs det? kanske en dum fråga men jag har just nu hjärn släpp

Anonym sa...

Det låter som en fin midsommar för dig =)Traditioner är inte allt.Det hade inte vi heller i år, då vi ej hade barn hemma.
Ha det så fint nu/kram
PS. väljer att bara kommentera detta inlägg

Ella sa...

Monica
För min skull? ,)
Äh... bry dig inte om det.
Hoppas att din vän mår bättre och att ni hade en fin dag.

Mintid
Ja den blev verkligen lyckad. Ska titta in och se hur du hade det ,)

Maria
Jag har läst igen och igen. Och din nya kommentar, om hur verkligeheten aldrig kan uppfattas likadant av två personer. Det håller jag med dig om.

Fröken Evans
Ja tack, det hade vi ,)
Önskar dig också in bra dag... eller natt nu.

Xena
Tack... och jag tänker på dig...

Kram


Monica
Nä, inget pass inom norden. Ska du ut o resa?


Annelie
Nej, traditioner är inte allt. Helt klart.
Kram till dig med