söndag, mars 4

LIX

Nu har jag också fallit för grupptrycket och anayserat mig själv med LIX.

"Läsbarhetsindex (LIX) kan användas för att få uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa. LIX är baserat på medeltalet ord per mening och andelen långa ord (ord med fler än 6 bokstäver) uttryckt i procent. Det finns flera olika läsbarhetsindex, men i Sverige är LIX det mest använda. LIX utvecklades på 1960-talet av pedagogikforskaren Carl-Hugo Björnsson."

Jag tog mina senaste inlägg och analyserade, resultatet blev 33, 36. Resultat mellan 30-40 är "lättläst, skönlitteratur, populärtidningar". Resultatet säger dock inget om huruvida texten är läsvärd, bara om den är läsbar. Läsvärd kan den ju faktiskt vara även om man skriver kanslisvenska eller rent av barnspråk. Läsvärdheten kan väl bara läsaren bedöma...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ella!
Jag följer givetvis efter dig vart du en väljer att skriva.Det var ju lite jag missat såg jag,men nu är jag tillbaks på banan.Ska nog ta och testa jag med och se vad jag hamnar.
Du får ha det fint och hoppas att färgvalen blev bra.Min yngsta vill också ha svart (vilka ungar)
Kram

Anonym sa...

Hm, jag får inte in mina kommentarer här alla gånger.
Vad gör jag för fel?
"LIX" var kul!

Anonym sa...

Hihihi, det kan vara bra att testa grejor ibland

Anonym sa...

Hej!
Vad fint du fått det. Jag försöker fortfarande bli vän med mitt nya place. Men det är så mycket som ser annorlunda ut att jag blir alldeles förvirrad. Hur gjorde du statistiken? Jag har försökt enligt konstens alla regler, men jag får det inte att funka.

Ella sa...

Annelie
Jag har varit hos dig flera gånger och undrat vad som händer men så kom jag på att inte jag heller kunde komma in på bloggen ;)

Annika
Bra fråga ;)

Anne-Maj
*)

Emma
Jag mailade dig, hoppas att det hjälper men jag tror inte det.

loppispoppis sa...

ja LIX var kul att prova. Min blogg fick mestadels barnboksnivå, men innehållet är inte alls barnvänligt.

Kul att du hittade till min blogg! :)