Dagens surtant
Idag hann jag faktiskt med att ha en dust till med växeltanten. Du vet den där trevliga, hjälpsamma varelsen som så gärna kopplade fram mina samtal när jag inte såg så mycket. Idag fick hon rycka in igen. Den här kommunen skulle kunna vara från stenåldern när det gäller vissa saker. Den har till exempel ingen digital internkatalog, vill man ringa någon måste man slå upp numret i en mapp som är allt annat än logiskt utformad och som dessutom, för att ha minsta möjliga format är förminskad till A5 vilket ger en punktstorlek på... kanske tio?
Lata lilla jag hade ingen som helst avsikt att börja slå i katalogen, möjligen för att det ändå inte skulle ge någon resultat (jag har inte fått någon förstoringsmanick än som funkar) så jag beslöt mig för att gå genom växeln alla tre gångerna som jag skulle ringa idag.
Samtal 1.
”Hej, kan du vara snäll och koppla mig till AA på NN?”
”Varsågod”
Samtal 2
”Hej igen, kan du vara snäll och koppla mig till AA på NN?”
”Du igen.” (Sk*tsurt)
”Japp, och jag kommer ringa igen”
”Du kan ta interkatalogen” (Sk*tsurare)
”Det lovar jag att göra, så snart den finns i digital version.”
”Vart skulle du?” (Sk*tsurast)
”Till AA på NN”
En smäll i luren.
Lång tystnad.
Slutligen ringsignal som går fram.
Samtal 3
”Hej, hej, nu är det jag igen. Tredje gången. Nu vill jag till CC på NN”
”Växeln är inte till för att koppla fram internsamtal, du kan ta internkatalogen.” (surare än en citron nu)
”Ja men…”
”Jag skickar en om du inte har någon, låna en kollegas så länge”.
”Ja gör gärna det, jag vill ha en med teckenstorlek extra large.”
”Du får en likadan som alla andra.”
En smäll i luren.
Linjen bröts.
Hm… där satt jag och stirrade på luren rätt länge kan jag tala om. Nog för att den här kvinnan har ett problem, det vet alla, eller snarare så är hon ett problem, och nog för att de inte sitter i våra byggnader utan långtbortibyn men ändå. Lite vanligt folkhyfs?
Jag behöver tyvärr hennes tjänster så det gäller att lösa problemet.
Tillvägagångssätt A: att ringa igen och förklara situationen – inte ett dugg lockande vid den tidpunkten på dagen (strax innan jag skulle gå hem).
Tillvägagångssätt B: ringa hennes chef, som jag känner mycket väl, och förklara för honom att det är dags att göra något åt damen i växeln – inte ett dugg lockande det heller.
Tillvägagångssätt C: fråga min chef vad han har för lösning – ett av de sämsta och fegaste alternativen…
Så vad gjorde jag? Jag använde alternativ D och gjorde inget. Imorgon ska jag fundera på vad jag ska göra.
Jag vet att detta är en petitess men det blev lite… smolk i bägaren eller vad jag ska kalla det. Det är inte kul att behöva en tjänst av någon som inte vill.
Det är absolut inte kul att förklara varför jag inte kan slå i telefonkatalogen för någon som är så sur och vresig jämnt.
Det är inte kul att be om hjälp när jag dessutom har känslan av att jag bara är lat som inte slår upp själv samtidigt som jag vet att jag inte kan.
13 kommentarer:
Du får ursäkta mig,men det enda jag kan säga är jävla kärring.
Det är hennes förbannade skyldighet att hjälpa till. Jag skulle ha tagit nr;A,fast vänta till imorgon och skulle inte det hjälpa så skulle jag ta chefen(inte Chris,utan hennes). Hon ska veta bättre och det säger jag inte för att det är du,det spelar ingen roll.HON SITTER I VÄXELN.
Hmm sov gott lilla du och hoppas du får det bra imorgon också.
Ring en jäkla massa samtal via henne;)imorgon och gör det med glädje.
Kram
Jag säger som annelie: j*vla k*rring! Ring växeln och berätta din synhandikapp traumatiskt, så du får med hennes medlidande. Funkar det inte, så ring hennes chef. Punkt och slut! Kräv den digitala telefonlistan, jag hade också problem med den och fick digitalt utan problem. Bli bitch du när det krävs.
Annelie
Jag har inte minsta dåligt samvete för att reta henne... Alla vet att hon är knäpp, ingen vet varför bara. ;)
Anne-Maj
Jag ska bli en bitch. Imorgon dag.
Det kan jag vara utan minsta problem. Resten är svårare.
Håller med! Kräv det du har rätt till, annars kan du ju erbjuda henne att ni byter ögon för en dag...
Sänder lite extra energi till dig i morgon!
Jag röstar på B.
Sätt tanten på plats!
Man kan inte bete sig hur som helst. Det där är hennes jäkla jobb och då ska hon sköta det fläckfritt...oavsett hur många gånger en person ringer.
Ring 4ggr imorn vet jag :D
NÄ MORRRRR, förbannade kärring! RENT UT SAGT! Vad arg jag blir när jag läser detta! Hon får betalt för att koppla dig! Snacka om att missköta sitt jobb!
Jag hade lyft luren till hennes chef...
Ella, jag säger som övriga, bomadera henne med en massa samtal imorgon!
kram Tina
Det är ju märkligt att en person måste vara så bitsk som den här växeltanten. Annars kan jag ju i princip förstå hennes motvilja mot att koppla internsamtal eftersom man då förväntas kunna slå ngt nummer eller kortnummer själv. Men hon behöver ju inte vara otrevlig för det utan i så fall lugnt förklara varför.
Skulle det inte gå att lugnt förklara Din situation för henne och säga att Du kan behöva hjälp med att koppla samtal så länge det inte finns möjlighet att få katalog i större storlek?
Då borde hon verkligen skämmas över sitt tidigare beteende och det kanske är mer lärorikt för hennes del än att bli uppretad.
Ella - berätta för henne utan krusiduller - typ "jag har ett synfel och jag kan alltså inte läsa i internkatalogen och behöver antingen en digital katalog eller din hjälp.Eftersom du bemöter mig så surt så vill jag ha en digital, koppla mig till din chef så kanske han kan eftersom du inte verkar vara den hjälpsamma typen".
Du kommer alltid att stöta på elaka typer som inte vet om hur dåligt du ser - de kommer precis som alla vänliga behöva informationen, på dom bara!
F ö så verkar hon ju vara ett fall att diskutera för omplacering -man kan ju inte sitta och vara kommunens ansikte utåt (vilket hon väl är om hon sitter i växeln?) och vara grining?!!
Hoppas hon sköter sig bättre idag!
Å kom ihåg att gå hem!
Hmmm den tanten har helt klart problem.. Och ÄR ett problem..
Vet hon alls om hur svårt du har att se???
Håller tummen att det löser sig snart..
Tack för att du bryr dig vännen.
Kram
Cina
Å ni är för goa, det är nästan jag börjar tycka synd om stackars sura tanten.
Men hon har rätt, policyn är att internsamtal ska gå via kortnummer.
Inga och Annika,
ni har säkert rätt, så här när jag sovit på det så är det nog lättare att förklara lugnt för henne. Tror jag ;)
Cina
VAd gladjag är varje gång jag ser dina kommentarer, då känns det som att du kanske börjar må bättre? *Hoppas*
Nä, hon har nog ingen aning, de flesta vet väl att jag har problem men inte exakt hur stora. Hon sitter ju inte i vårt hus heller så hon har inte sett mig.
Klart hon är ett problem! Det är inte du! Det är hennes jobb! Kram och stå på dig!
Tonårsmorsa
Tack, jag gör mitt bästa ;)
Skicka en kommentar