torsdag, juli 5

Rättvisa?

Det måste väl ändå vara bland de mer rättvisa domarna som avkunnades idag? I alla fall i förhållande till den rättvisa vi har idag.


"En 49-årig man har dömts till 14 års fängelse för upprepade våldtäkter på sin dotter. Han fälls även för övergrepp på dotterns kamrat." - Svd


Han får även betala ett skadestånd på 800 000 till de båda offren.

För mig är det fullständigt obegripligt att en vuxen person ens kan komma på tanken att ha sexuellt umgänge med barn. Med sitt eget barn dessutom… Detta är för mig bland det mest obegripliga som finns. Jag inser att dessa människor är sjuka men de måste dessutom sakna alla normala spärrar, all sjukdomsinsikt och allt vad normal mänsklighet innebär. Att förgripa sig på sitt eget barn måste vara det värsta brottet som finns. Inget, inte ens en sjukdom, rättfärdigar något sådant. Om jag vore pedofil, om jag vore man, om jag hade ett barn och visste att jag riskerade att förgripa mig på det barnet skulle jag förmodligen hellre slänga mig utför en klippa eller kastrera mig frivilligt, och jag snackar garanterat inte om någon human kemisk kastrering...

Till DN:s artikel.


Uppdatering
Sedan jag publicerade detta inlägg har jag fått många kommentarer. De flesta tycks vara ganska eniga med majoriteten men tyvärr har några framförts i en ton som jag inte uppskattar, av anonyma författare. Jag har därför stängt kommentarsfunktionen, önskar ni fortsätta diskussionen kan ni göra det i något annat forum.

Jag tänker inte be om ursäkt för mina åsikter men jag uppskattar inte heller att främmande personer kommenterar på ett sådant sätt som jag upplever som stötande både för mig själv och för mina bloggvänner.

Fegt eller inte… det kan man diskutera, gör gärna det, just nu har jag viktigare saker att lägga min energi, mina känslor och ork på. I ett annat känsloläge kanske jag hade fortsatt diskussionen men nu kan jag inte det.

Tyvärr insåg jag inte hur starka känslor detta inlägg skulle framkalla. Jag är ledsen om någon blivit sårad av detta inlägg eller de kommentarer som skrivits.