måndag, april 16

Dagens lista

Listor tycks vara inne nuförtiden. Det finns listor på allt möjligt har jag sett.

Här kommer min lista på svenska språkets fulaste och svåraste att uttala ord.

  1. blind
  2. synskada/d/
  3. vit käpp
  4. hjälpmedel
  5. ögonsjukdom
  6. glaukom

Starka bubblare är:

  1. opereras
  2. sjukhus
  3. tryckmätning
  4. läkare

Speciellt svåra är de översta orden om de sätts i samband med fraser som ”jag är”, ”jag behöver” och ”jag har”.

De övriga är värst i samband med ”jag ska”, ”jag ska till”, ”jag ska på”…

Och med detta utmanar jag alla som vågar att skriva sin egen tio-i-topp eller tio-i-botten lista!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får göra en lista till, men har många listor i huvudet just nu..
* Tvätt
* Tvätt
* Tvätt
* Tvätt
* Tvätt
* Röja garderober efter små storlekar
* Beställa nya kläder och skor... och vidare.. Det fulaste ordet är dövstum, som jag blir kallad för.

Ella sa...

AnneMaj
Tvätta är inte kul heller. Det håller jag med om. Mina storlekar är för stora just nu...

Anonym sa...

Så om man gör sån där lista, elelr döper om saker, så försvinner de?

Ella sa...

Hannele
Nej ingenting försvinner. Allt är kvar. Att döpa om tjänar inte heller något till för faktum kvar står... "en ros är en ros" du vet.

Det var nog mest ett konstaterande.

Anonym sa...

Vilken intressant lista. Ska se om jag kan ge mig på den också här någon dag :)

Kul att du tyckte om låten föresten! Det är liksom din låt på nått sätt :)

Ella sa...

M
Jag älskar sådana låtar. Har du sett filmen?

Ja, ta min utmaning och gör en lista ,)