torsdag, februari 21

Egenskap eller vana?

Jag gnatar på med min rapport. Den känns mer och mer trist ju längre jag håller på. Nu är den snart klar men det är det där lilla sista kvar, en sammanfattning, en innehållsförteckning och lite finslip av formuleringarna. Något som jag skulle kunna hålla på med hur länge som helst.

En sak som känns minst sagt trist i sammanhanget (jag ska inte gå in på hur trist exakt) är att inte har så stor kontroll över layouten som jag brukade ha. Visst har vi en färdig mall, med bestämda teckensnitt och storlekar och allt, men… när det gäller sådana här rapporter brukar det finnas plats för viss egen kreativitet inom de givna ramarna. En kreativitet som jag förr alltid utnyttjade och som alltid brukade uppskattas.

Visst kommer jag att göra det nu med… men det blir inte riktigt samma sak när det blir mer eller mindre på känn, eller i alla fall i stor utsträckning på gissa och tro.

Livet skulle nog vara bra mycket enklare om jag inte vore en sådan perfektionist ner i minsta detalj. Eller om jag inte alls hade någon som helst sinne för vad jag tycker är snyggt. Om jag i likhet med många andra inte ens brydde mig utan bara kunde strunta i allt som har med estetik att göra. Undrar hur man vänjer sig av med sådant egentligen? Det borde väl gå? Som att sluta röka kanske?

Fast… mitt sinne för form och färg är kanske inte inlärt utan något medfött. Går det att vänja sig av med en medfödd egenskap? Eller är det ungefär som att vänja sig av med att ha fräknar? Jo… vid närmare eftertanke… det gör det nog, går att vänja sig av. Eller i alla fall undertrycka en egenskap tills det inte längre märks, fast det kanske krävs en viss strategi och envishet skulle jag tro. Just nu är jag nog för upptagen med att sakna möjligheten och förbanna livet för att jag ens måste tänka tanken för att kunna hitta en lämplig strategi för hur jag ska vänja mig av med något jag alltid älskat…

Nå ja… innehållet i rapporten kommer i alla fall ingen klaga på. I alla fall hoppas jag på det.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oroa dig inte om det kommer att bli bra eller inte. Det kommer det att bli. Känslan du har räcker nog väldigt långt.
Eftersom jag läser eventuella svar till mig när jag är inne, så måste jag säga att mitt svar lät väldigt dumt.
Jag menade att jag är glad när du kommer in till DIN sida då och då, och ingenting annat. Jag hoppas att det var så du tolkade det hela också.
Ha en väldigt fin kväll/kram

Anonym sa...

och du är ju kreativ med ord också!

Ella sa...

Annelie
Gulle dig. Stora kramen. Det var så jag tolkade det hela, men jag är inne hos dig också ibland.



Anna
Jo... det är jag nog ,)

Gisan sa...

Tittar in och ger dig kramar...

Anonym sa...

Förstår dig! Jag jobbade med layout och sånt innan jag fick sluta. Men det nya jobbet lär det inte bli. Men på fritiden pillar jag med det i alla fall =) Det blir nog svårt den dagen jag inte ser längre och inte kan layouta själv... Man får löv lägga kruten på innehållet i stället.

Fajsty sa...

hej..

Snubblade in när jag läste på om tillgänglighet (googlade och tryckte på allt som kom upp på de första tre sidorna) ..

Jag skall skriva C-uppsats om ämnet så det var därför.

Men det är inte därför jag skriver, jag undrar om du har funderat på servicehund?

Även om din C är suverän kan en servicehund hjälpa i de situationer då C inte kan...

Det förutsätter ju dock att ni inte är allergiska.

Det var bara en idé jag fick när jag läste. (har ju inte läst allt så jag vet inte om du fått samma idé vid tillfälle)


mvh

Susanna (och cockerspanieln Fajsty)

Lady Stalker sa...

Jag tvivlar inte en sekund på att innehållet är bra! Men förstår dina tankar kring det andra ... tror jag.

Kramar och ha en trevlig helg!

Ella sa...

Gisan
Kramar tillbaka


Anne-Maj
Jo, så är det man får tänka, att prioritera innehållet.


Fajsty
Tack för din kommentar.

Jag har nog inte tänkt så mycket på just servicehund som på ledarhund för vad jag förstår är de inte samma sak.

Jag vet inget alls om servicehundar, kanske man borde kolla upp. För mig är det ju viktigt att inte vara beroende av C så det kanske vore något.


Lady Stalker
Hoppas din helg blev skön och lugn.

Anonym sa...

hej ve tknappt hur jag hittade hit. men kommer säkert in fler gånger.. hoppas du har en okej dag.

Fajsty sa...

Hej igen.

Jag vet inte så mycket själv, visst är det nog lite ledarhundsegenskaper i en servicehund, men så mycket mer, inte bara visar den var trottoarkanterna är osv den kan säkert lära sig att göra allt du vill. (för att det blir DIN vov) .


Från wikipedia:
I Sverige sker utbildningen av servicehundar helt utan statliga bidrag, till skillnad från utbildningen av ledarhundar. Svenska Service och Signalhundsförbundet finansierar träningen med hjälp av gåvor. Varje hund kostar i genomsnitt 30 000 Kronor och är klara efter ca ett år. Föraren själv tränar sin hund med hjälp av en instruktör. Det är också föraren själv som väljer hund och uppfostrar den tills den är gammal nog att påbörja utbildningen (d.v.s. 1-3 år). När hunden genomgått slutprovet testas den en gång om året för att säkerställa kvalitén. En Servicehund har rätt att bära ett täcke som visar att hunden är i tjänst, och får då följa med in i de flesta offentliga lokaler där hundförbud normat råder. Tänk på att aldrig störa en hund med tjänstetäcke på sig, den arbetar! Prata med föraren först.

Om ledarhund (samma källa):
Ledarhundar är undantagna från lagen om koppeltvång, dess förare är också befriade från att plocka upp efter hunden.

Där stod alltså inte så mycket om ledarhund men vad jag förstår blir man oftast "tilldelad" en ledarhund (som man inte behöver betala mkt själv för) men en servicehund väljer man ut och tränar själv med hjälp av instruktör. Om man vill ha en som kan börja tränas direkt bör man välja en ca 1-2 årig, från något ställe som räddar eller omhändertar hundar.

Annars kan du söka lite om favoritrasen, se om den verkar smart och sedan efter ca ett år satsa på att utbilda den till servicehund. Poängen med att skaffa en valp och börja från början är att ni (antagligen) kommer ha en starkare relation en om du skaffar en som redan är vuxen.

Ta kontakt med Mari om du är intresserad på riktigt.

http://www.ronjashundgora.com.

Hon har egna servicehundar (fick avliva den senaste häromdagen dock) och tränar andra tillsammans. Senaste var en "eppilepsi" hund.


Så kontentan blir att en ledarhund är billigare, men en servicehund blir (antagligen) personligare. Och du kan antagligen lära den mer och fler saker än du skulle kunna en ledarhund.

De flestas erfarenheter är att hunden hjälper dem med saker som de inte ens kommit på att lära hunden.


Här finns en lista på alla ekipage i tjänst:
http://www.soshund.se/ekipage/ekipageitjanst.htm

5 st utexamineade i år redan. Mängder av olika raser (just för att man får välja och träna hundarna själva) Där finns dock ingen Cocker Spaniel ännu, kanske du skall sätta dit en? (gör reklam för min ras lite)


Det är lite att fundera på:
ÄR det värt pengarna?
Vill du ha en hund?
Vill du ha en valp?
...

Återkom gärna med frågor. maila mig om du vill
lullisuss@gmail.com

Fajsty sa...

Oj satan vilken lång kommentar ber lite om ursäkt för det....