måndag, mars 30

Earth Hour

Helger blir sällan som vi planerat dem, inte ens när vi inte har några planer. Det enda man kan vara säker på att är att de alltid är för korta. Och det spelar absolut ingen roll hur lite eller mycket vi arbetat under veckan som gått.

Någon tjejfest blev det inte. Däremot gjorde vi ett tappert försök med Earth Hour. Vi bestämde oss för att tända en brasa, tända en massa ljus, äta lite onyttigt och bara mysa i mörkret. Det är märkligt. Jag har inget emot nattens mörker när jag vaknar mitt i natten… eller, jo, jag gillar den inte för den är en påminnelse på det jag fruktar mest, men jag står ut utan att gripas av panik. Jag grips inte heller av panik på kvällarna när vi ser på tv eller gör annat, men det hade knappt gått tio minuter i lördags innan jag började må illa…. Jag försökte verkligen att tänka på annat, på C, på dofterna, ljuden från brasan, värmen… på allt det där som är mysigt… men det gick inte. Så, förlåt jord. Vi tände ljusen efter en kvart och fortsatte att mysa med dem på. Fast vi tände bara i vardagsrummet.

I går var vi på bio! Jag kan inte komma ihåg hur länge sedan det var sist, fråga mig inte varför, för det är ju inte så att vi aldrig ser på film hemma men bio har liksom inte blivit av. Kanske är vi helt enkelt för bekväma/lata? Igår såg vi Pettson och Findus…

Nej, det var inte mitt och C:s förstahands val, men vi var faktiskt barnvakt till grannarnas barn. Hör och häpna! VI har väldigt trevliga grannar här, och just det här paret har varit helt fantastiska den sista tiden och ställt upp på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Jag har haft ångest för hur vi någonsin skulle kunna återgälda och erbjudit oss massor med gånger att vi kan ta hand om barnen om de vill vara lediga. De har inga släktingar i närheten så det är sällan de far egen tid utan barnen. Hittills har de inte nappat på erbjudandet men igår fick vi äran. Det var lite läskigt i början, eller åtminstone för mig, två små barn, 4 och 6… Helt annat än våra barn. Men vi bestämde oss för bio och det var verkligen uppskattat. Av alla faktiskt. Pettson och Findus var riktigt bra och vi skrattade en hel del. Kan varmt rekommenderas till alla vuxna med barnasinnet kvar.

3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Härligt att läsa att du också gör alldeles vanliga grejer...:) Det vet jag ju att du gör, men att du även skriver ner dem här. Det känns än bättre ;).

Earth Hour kan man nog göra som man vill med. Det är ändå tanken som räknas...

Låter mysigt mer era grannar. Vi har också haft en sådan tur med grannarna. Grannar som vi t o m i januari semestrade med ;).

Pettson o Findus är aldrig fel oavsett sällskapet ;).

Stor varm solig kram. För idag verkar våren vara på väg. På riktigt...

Lisa sa...

Jag var på teater under Earth Hour så jag hade inte så stor möjlighet att påverka ljussättningen. Men barnen släckte i alla fall ordentligt hemma och struntade i att tända igen. Med andra ord var det kolsvart när vi kom hem...
Visst är det skönt att få "skratta av sig ibland".

messan sa...

Här hemma släckte vi ner allt och tände en massa ljus. Det var riktigt mysigt. Kanske vi skulle göra det oftare?
Fin blogg du har!