onsdag, juni 11

Helgen, Nisse och bilder

Den här helgen har varit helt underbar, perfekt… ja en sådan som jag kommer leva på länge. Eftersom det var så vackert väder så bestämde vi oss på fredagen att packa en resväska och lite badgrejer och bara sätta oss i bilen och se vart vi hamnar.

Vi åkte mot Västkusten på småvägar och stannade till när vi kände för det. Vi (eller snarare C) hittade en helt underbar badplats vid någon insjö där vi badade och vattnet var faktiskt varmt! Jag kan inte komma ihåg sist jag badade i början av juni här i Sverige. Det är ganska ovanligt för jag är en riktig badkruka om inte vattnet är ordentligt varmt. Dessutom har jag aldrig gillat att bada i främmande vatten där jag inte vet hur botten ser ut…

Vi bodde på hotell två nätter, två olika, solade, promenerade på stranden och bara njöt. Det var helt underbart. I söndags när jag vaknade hade jag lite samma pirr i magen som jag hade alldeles i början när C och jag hade blivit ihop. Det är ju egentligen märkligt hur just den där känslan liksom försvunnit, eller kanske inte är fullt så märkbar längre. Inte så att jag älskar honom mindre, tvärt om, men det går ju inte att komma ifrån att den där nya känslan som man har vid en nyförälskelse har gått över lite. Jag tror egentligen inte att det handlar om att jag är mindre förälskad, utan mer om att det känns… tryggt. När man är nykär är det ju alltid lite oroligt, man oroar sig för allt i princip. När man levt ihop ett tag så vet man vad man känner och förhoppningsvis även vad han känner… Även om jag fortfarande allt som oftast undrar varför han känner som han gör…

Hur som helst var helgen underbar. Det är nog så, att alldeles oavsett hur mycket man älskar varandra, så behöver man göra sådana här saker för att det inte ska bli alldeles för mycket slentrian och vardag. Jag höll nästan på att skriva ”så man inte tar varandra för given”, men det där gäller nog inte i det här fallet. Det går inte en dag då jag inte förundras över att jag har honom…

Jag är så kär…


Och så till lite mer världsliga saker.
Anna ställde några frågor till mitt förra inlägg och eftersom jag brukar få frågorna tänkte jag köra med återanvändning men nu hittar jag ju självklart inte de inläggen...

Första frågan var om Nisse, hur han fungerar.
"Han" heter egentligen Supernova faktiskt. Vackert va? Man kan ladda ner en testversion om man är nyfiken, men i korthet så kan han alltså läsa upp den text jag väljer eller förstora den eller båda delarna. Jag kör med båda delarna och växlar efter humör och ork. Man kan också välja färger så att skärmen alltid visar tex vit text på svart botten. Sedan kan jag ju berätta att Nisse numera har bytt kön och egentligen heter Alva. I början var det en ganska trist mansröst men Alva är riktigt trevlig. Fast hon får fortsätta att heta Nisse här hos mig.

Andra frågan var om man kan göra något med sina blogg- och webbilder för att även de som inte ser bilderna ska kunna få behållning av bilden. Ett tips, om man har en blogg och vill ha minsta möjliga besvär, är att man helt enkelt under bilden skriver en text i stil med "bilden ovan föreställer...".

Alternativet är en "alt-text". De flesta webbprogram (typ Dreamweaver) har en alt. funktion. När man lägger in en bild får man upp en ruta där man kan skriva en beskrivande text och den texten syns sedan när man för musen över bilden eller som i mitt fall, läses upp av Nisse. Den här funktionen använder många siter, men inte alla tyvärr.

Har man en blogg så får man manuellt lägga till den texten i html-koden vid bilden (om inte blogger har ändrat på det nu) och just nu vet jag inte exakt hur den ser ut men någon av mina läsare kanske kan hjälpa till?

Var detta svaret på frågorna Anna?

5 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Jag blir så glad när jag ser ett inlägg fr dig :). Låter som en underbar minitrip! Precis så brukar även jag o kära mannen göra på somrarna. Åka iväg utan eg mål, bo på mysiga herrgårdar och bara vara...

Det här behöver alla relationer oavsett hur länge de pågått ;).

Det där med bilder ska jag tänka på. Har inte ens funderat över etiketter på bilderna. Vet inte riktigt hur det funkar hos mig men ska nog lyckas klura ut det...

Kramar till dig vännen

Gisan sa...

Åh så glad jag blir av att se ett livstecken här och dessutom ett så glatt sådant! Fram för fler såna dagar för dog! Kramar...

Anonym sa...

Ja - det var svar på frågan. Jag ska redigera så småningom på min blogg, som inte har SÅ många bilder. Vet inte om du följde serien Välviljans apartheid på radions P1? Det gjorde inte jag i år (men hörde förra årets repris på min semester), men jag hittade dit via nätet, tex http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/artikel.asp?ProgramID=3139&Artikel=2075730

Jag gillar Katarina Hahr i de program där jag hört henne.

Så Nisse har blivit Alva. Ja varför skulle inte en manick ha rätt till könsbyte?

Badresa på måfå låter alldeles...underbart!

Annela sa...

Det låter som om ni hade det underbart på er lilla miniresa. Det skulle alla behöva göra. Man behöver inte resa så långt - "bara se andra tapeter", som min svärmor brukade säga.

Anonym sa...

Ja visst behöver man unna sig lite på tu man hand för att få en liten nytändning ibland.
SOm du säger så tror jag verkligen inte att du är mindre kär i Chris nu. Kärleken djupnar ju tack gode gud . Vem skulle orka att springa omkring att vara nykär hela tiden. Hahaha

Verkligen kul att "se" dig här igen.
Ta hand om dig ochhoppas ni har det så bra/kram
Annelie
http://rospinglan.blogg.se/